1.6 Digitalisaation kuuluttamat kuluttajatrendit
Miten tulemme tulevaisuudessa suhtautumaan muutoksiin, jotka nyt (ja jopa lähimenneisyydessä) tuntuvat melko kummallisilta? Ericsson listasi kymmenen kuluttajatrendiä, jotka ilmentävät digitalisaation levittäytymistä jopa niihin arkisimpiin nurkkiin, joista ajattelimme digin olevan kaukana.
Virtuaaliassistentit arjen apulaisina
Ensimmäinen trendi käsittelee mobiililaitteiden kykyä kerätä tietoa ja oppia ja soveltaa tätä tietoa eteenpäin. Näitä laitteita kutsutaan nimellä ’awareables’, ”itsetietoiset mukana kannettavat”. (Tosin toivottavasti eivät itsetietoisia samassa määrin kuin Terminatorissa. Ainakaan vielä…) Tutkimusten mukaan monet luottavat näihin sensoreilla kyllästettyihin laitteisiin enemmän kuin toiseen ihmiseen. Seuraavat trendit osoittavat, että nämä virtuaaliassistentit voivat antaa erilaisia neuvoja ja jopa aloittaa kiistan siitä, kumpi on oikeassa. Virtuaaliassistentit voivat myös hoitaa asioita autonomisesti. Ne voivat tilata kulutushyödykkeitä, joiden et edes huomaa loppuneen, mutta niiden puute romuttaa hetkessä hyvin alkaneen päivän. Koska kyseessä on uutta oppiva ja itseään kehittävä järjestelmä, virtuaaliassistentti voi myös tietyissä tilanteissa korjata itseään.
Käyttäjäehdot, mitä ne edes on?
Kun nämä laitteemme sitten keräävät meistä tietoa, osaavatko ne lopettaa? Voiko laitetta käyttää muuhunkin kuin markkinointitarkoituksiin? 52 % kuluttajista uskoo, että esimerkiksi applikaatiot keräävät enemmän dataa kuin tarpeellista, ja että ne keräävät sitä myydäkseen sen voitolla. Miten tähän päädyttiin? No, seuraava kuluttajatrendi onkin käyttäjäehtojen hyväksyminen sokkona, koska muutakaan ei ole tehtävissä. Toki kuluttajaa myös suojellaan näitä ehtoja luomalla, mutta jos haluat/joudut käyttämään palvelua, palvelun tarjoaja voi hyvinkin vaatia datasi vastineeksi.Virtuaalitodellisuus — eskapismia milleniaaleille
Virtuaalitodellisuus voi tarjota mahdollisuuden oppia uutta ja saada apua arjen yllättävissä tilanteissa: kokeiletko uutta reseptiä? Korjaatko ovenkarmia? Asennatko uutta reititintä? Ei hätää, puhelimesi voi toimia opettajanasi mitä spesifeimmissä tarpeissasi. Appi auki, tarve hakukenttään ja Presto! saat yksityiskohtaiset ohjeet videoituna. Kaikki edellä mainittu voi toki kostautua. Mitä jos tämä elämää helpottava automatisaatio sulattaakin aivomme emmekä enää osaa huolehtia itsestämme? No jaa, ehkä vähän liioittelua, mutta 31 % ihmisistä kokee tämän todennäköisenä tulevaisuudenkuvana.
Trendikästä on niin ikään seurata oman kulutuksensa ympäristöjalanjälkeä. Ehkä pian voimme saada tietoa arkemme ympäristövaikutuksista reaaliajassa tai teemme lomamatkoja virtuaalisesti. Voimme myös siirtää itsemme tuohon maailmaan. Voimme joskus olla kahdessa paikassa samaan aikaan, kun virtuaaliavatarimme voi hoitaa asioita puolestamme. Tulevaisuudessa tämä tulee yleistymään etenkin asiakaspalvelun osalta, jolla automatisaatio on jo arkipäivää: kukapa meistä ei olisi kirjannut ongelmiaan aspa-botin chattiin?
Lähteet:
https://www.ericsson.com/en/reports-and-papers/consumerlab/reports/10-hot-consumer-trends-2019
https://towardsdatascience.com/virtual-reality-trends-2019-64003e2667ef
https://www.aitrends.com/
http://digitrends.ru/
Kuvat:
https://pixabay.com/fi/


Tekstiä oli todella luontevaa ja mielenkiintoista lukea. Tekstiä oli todella hauska lukea ja olisin voinut jatkaa lukemista vielä enemmänkin. Tekstissä oli kivasti pohtivia kysymyksiä lukijalle ja kyseiset kuvat olivat valittu osuvasti tukemaan kirjoitusta.
VastaaPoista