Liiketoiminnan digivallankumous
Digibuumi on ilmiönä jo vanha, mutta sen merkitys niin työelämässä kuin kaupankäynnissä korostuu entisestään. Elämme maailmassa, jossa sosiaalisen median trendit ravisuttavat markkinoita alati kasvavalla vauhdilla ja tiedonkulku on nopeaa. Tämä on johtanut monien prosessien (kuten asiakaspalvelun ja teknisen tuen) automatisointiin ja robotisointiin, uusiin innovaatioihin niin markkinoinnin kuin maksusuoritustenkin kentällä sekä ylipäätään palvelujen tarjontaan verkkomuodossa. Teknologia voi olla tuote itsessään, mutta se voi myös toimia asioimista ja jakelua tehostavana kanavana: älypuhelimen omistaja voi tilata helposti taksin lataamallaan applikaatiolla ja kaupassa käydessä voi ostoksensa maksaa kätevästi itsepalvelukassalla.
Digitaalisten tuotteiden, prosessien, kauppapaikkojen ja maksuvälineiden yleistyminen on helpottanut tiedon keräämistä merkittävästi. Tästä datasta onkin muodostunut monille yrityksille uutta pääomaa mitä kartutetaan ja varjellaan tarkoin. Kuluttajille ja asiakkaille tämä puolestaan on haasteellista siinä mielessä, että pitää tarkoin pohtia, mitä tietoja on valmis tuotteen tai palvelun tuottajalle luovuttamaan. Tämän murroksen myötä myös lainsäädäntöä muokataan ja uusia säännöksiä otetaan käyttöön #GDPR.
Kilpailu asiakkaista on kovaa, joten oikeissa kanavissa tapahtuvan kohdennetun markkinoinnin tärkeys on luonut yrityksille uuden valuutan: data. Asiakasdata kertoo yksittäisen asiakkaan tarpeista ja kulutuskäyttäytymisestä, joiden perusteella voidaan luoda asiakasprofiileita ja kartoittaa markkinoiden kokonaistilannetta sekä kehittää omaa prosessia tai tuotetta. Yrityksiltä tämä vaatii aktiivisuutta ja muutoksien toimeenpanokykyä. Joko sinun työssäsi tai yrityksessäsi on valjastettu nämä uudet digimahdollisuudet palvelemaan tekemistä?
Niin nuorilta kuin vanhoiltakin työntekijöiltä odotetaan myös laajaa osaamista tietotekniikan saralla ja kuten #koronakevät on meille viimeistään opettanut. Yllättävän monenlaisia työtehtäviä on mahdollista tehdä myös etänä. Etätyön ovat mahdollistaneet uudet työvälineet, kuten Microsoft Teams ja Zoom sekä monet muut etätyöskentelyä tukevat ohjelmistot. Tulevaisuudessa itseohjautuvuus ja digiosaaminen ovat itseisarvoja, eivätkä Microsoft Officen kevyet perusteet varmaankaan riitä: teräksisen ammattilaisen on osattava myös kehittää tietotaitoaan ja otettava haltuun uusia ohjelmia.
Eli kuten sanottu, digitaalinen liiketoiminta on avain yrityksien kasvumahdollisuuksille. Digitaalisuus kehittyy jatkuvasti huimaa vauhtia, joten yrityksien on pakko pystyä kehittymään koko aika sen mukana. Yritykset ja työpaikat, jotka eivät pysy tässä kehityksessä mukana häviävät hyvin nopeasti markkinoilta. Tämä pätee myös erilaisiin työtehtäviin, joita ei pysty soveltamaan nykyajan teknologiaan. Mutta vaikka vanhoja työpaikkoja ja -tehtäviä häviää, syntyy sitä mukaan myös uusia digitalisoitumisen tuomia työpaikkoja. Tämän takia on yrityksen kannalta elintärkeää pysyä mukana jatkuvassa kehityksessä.
Lähteet:
https://resources.digia.com/digitaalinen-liiketoiminta

Kommentit
Lähetä kommentti