5.1 Digitaaliset kanavat: mitä ne ovat ja miten hyötyä niistä?
Yrityksen, joka haluaa menestyä nykymarkkinoilla, tulee optimoida mediakanavansa tarpeeksi suuren näkyvyyden takaamiseksi. Anita Campbell jäsentää Small Business Trends -sivustolla julkaistussa artikkelissaan digitaalisen median kanavat klassisesti omiin, ostettuihin ja ansaittuihin. Omia kanavia ovat yrityksen verkkosivut ja sieltä löytyvä blogialusta, ansaittuja puskaradioviestintä ja sosiaalisen median alustoilla jaetut yritystä koskevat sisällöt sekä toki julkiset viestimet, ja ostettuja taas maksetut kolmannen osapuolen hallinnoimat tilit ja alustat, joilla yritystä mainostetaan. Omalla kanavalla julkaistu, mutta asiantuntijalta tilattu sisältö katsotaan myös ostetuksi kanavaksi.
Omat kanavat ovat järjestään halvimpia, mutta ajan ja selkeän sisältöstrategian puuttuessa sen tehokkuus voi jäädä turhan maltilliseksi. Asian voi toki nähdä toisestakin näkökulmasta: jos sisältöön ei panosta aikaa, se ei vakuuta kuluttajaa eikä laajastakaan levikistä ole hyötyä. Miten yritykset sitten saavuttavat suurimman hyödyn? No, parhaat tulokset saavutetaan orgaanisesti hyödyntämällä sekä omia että maksettuja kanavia. Näin yritys voi houkuttaa enemmän julkista huomiota ja ansaita tilaa muiden kanavista. Kuten Pia Viinamäki Advance B2B:n blogissa tiivistää, yrityksen omat verkkosivut ovat kotisatama, johon potentiaaliset asiakkaat ohjataan myös some-alustoilta.
Entä miten nämä kanavat toimivat?
Ennen kuin yrityksen myynti muuttuu nousujohteiseksi, erään ehdon on ensin täytyttävä: yleisön, eli kuluttajien, kanssa käytävän vuoropuhelun on synnytettävä luottamusta. Näin asiakkaiden mielikuva yrityksestä säilyy positiivisena ja he ovat valmiita käyttämään kovasti kilpailtua aikaansa yrityksen tuottaman sisällön parissa. Näin digitaalisille kanaville syntyy trafiikkia: sisältöä kommentoidaan ja avataan keskusteluja, ja parhaassa tapauksessa sisältöä jaetaan eteenpäin ja yhä useampi ihminen tulee tietoiseksi yrityksen palveluista.
Miten näiden funktioiden tehoa sitten mitataan? Tietenkin saadulla huomiolla ja sen vaikutuksella yrityksen liiketoiminnan kasvattajana. Meditan blogissa selvennetään, että edes kiinnostavan sisällön laaja levikki ei yksinään riitä, vaan tuotetulla sisällöllä on oltava selvät strategiset perusteet, jotka käyvät järkeen sekä yrityksen että yleisön näkökulmasta. Yrityksen on siis oltava hyvin perillä toimialansa sidosryhmistä ja tulevaisuuden näkymistä.
Samaan suuntaan opastaa myös Susanna Paloheimo omassa blogissaan: "--- tärkeintä on pitää mielessä, miksi sisältöä tehdään. Tavoitteena on vahvistaa yrityksen haluttavuutta asiakkaiden ja muiden sidosryhmien, kuten potentiaalisten asiakkaiden ja työntekijöiden ja rahoittajien silmissä. Tärkeintä ei ole mainostaa teksteissä omia tuotteita ja palveluita, vaan jakaa omaa asiantuntemusta ja osaamista.”
Lähteet:


Kommentit
Lähetä kommentti